Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op biologisch-tuinieren.startpagina.nl

tomatenziekte

evelien
29 Jul, 2005 22:48

Hallo,

Volgens een “kenner” heb ik de tomatenziekte in mijn kas. Mijn planten sterven af, de tomaten blijven groen, danwel groenbruin gevlekt. Weet iemand wat ik nu moet doen? Planten weggooien neem ik aan. De kenner melde ook nog dat ik nu volgend jaar geen tomaten in mijn kas kan zetten. Hoe komt zo'n ziekte in mijn kas? Als ik de aarde er uit schep en er nieuwe aarde in zet, kan het dan wel?

Groet,

Evelien

Bewerkt 25 Aug, 2013 14:43
Isabel
06 Aug, 2005 16:47

Ook ik ben een kenner maar het is moeilijk om zonder beeld je een beeld van de ziekte te vormen. Er zijn namelijk veel verschillende ziekten die voor kunnen komen in tomaten met andere maatregelen. Dus ik zou zeggen: beschrijf het eens wat specifieker. Nodig heb ik: vorm v.d. vlekken en waar ze zitten.

cora
10 Aug, 2005 00:48

Beste Evelien,

Geen idee of je al weet wat er met de tomaten aan de hand is.

Momenteel heerst er Phytophthora infestans, aardappelziekte, tast ook tomaten aan. Op het blad komen bruine vlekken en ook de vruchten raken besmet, het gaat hier om een schimmel. Op internet is hier veel over te vinden en kun je misschien uitzoeken of jou tomaten deze ziekte hebben. Zorgen voor genoeg mineralen als lavameel, zeewierkalk, kiezel helpen de celwanden van de plant te versterken en helpen bij de afweer. Met dit weer is het heel moeilijk te winnen van deze schimmel. Vandaag hoorde ik van een medetuinder dat hij zijn planten met melk besproeit, de schimmel blijkt daar niet van te houden. Op ons tuincomplex is hij een van de weinige die geen last heeft van Phytophthora.

gr Cora

Isabel
13 Aug, 2005 21:35

Melk helpt ook tegen de infecties bij komkommers. Bij het snoeien tijdens natte omstandigheden voorkomt het zelfs Sclerotinia

danny
16 Mei, 2007 21:37

ik kweek groenten voor mijn hobby .Maar ik heb een probleem met mijn tomaten namelijk dat wanneer mijn tomaten beginnen te bloeien de bloem afsterft en er geen vrucht aan komt .weetu wat het probleem is? Graag had ik er een oplossing voor gevonden .Zou umij daar mee kunnen helpen?Dank bij voorbaat.

roos
10 Jul, 2008 13:47

hoi

ik heb ook een tomaten ziekte in mijn kas en weet niet hoe het er is gekomen of wat voor ziekte er i.

van de onderkant worden mijn tomaten zwart. het begint met een klein bruin vlekje maar het word steeds groter en donkerder ik weet niet wat ik moet doen. ik kweek ook groente voor de hobby en de tomaten zijn er 1 van.

het probleem is ook dat niet al de tomaten de ziekte hebben.

ik hoop dat je mij ook kunt helpen.

groetjes,

kemerink
25 Aug, 2013 14:43

Hallo

Volgens mij heb ik een tomatenziekte in mijn planten.

Naar goed gekweekt te hebben en mooie tomaten eraan groeien komen er nu , bruine vlekken en knappen de tomaten stuk.

Heb ze gewoon in de koude grond staan dus niet in een kas

Heb aan de ene kant van mijn volkstuin tomaten staan ronde en aan de anbdere kant ook wat en dat zijn roma,s

maar bij alle twee komt het zelfde voor

Geef mij raad waar ik volgend jaar wat aan heb.

Gr Hans